3. etapa KOB 2021 Svatojánská

středa 23.6.2021, v 18:00 hodin (nebo kdykoli jindy)

Místo startu: Huť Svaté Antonie (místní část obce Obora)  49.4494522N, 16.5952208E

Trasa je dlouhá 12 km

Chlumy jsou dominantou celé střední části okresu Blansko. Oba mají prudké svahy a temeno tvoří poměrně rovná plošina. Především pro tyto důvody byly vrcholy obou kopců využity v různých obdobích pravěku ke stavbě opevněných hradisek, která sloužila jako vojensko – správní centra okolní zemědělské oblasti. Větší a také známější bylo hradisko na Malém Chlumu (někdy označován jako  Holý). Objevil je badatel Jan Knies v roce 1882. Osídlení hradiska bylo datováno do pozdní doby bronzové. Dodnes je na jižním okraji plošiny vidět zbytek kamenné hradby a točitého schodiště, které bylo vylámáno přímo do rostlé skály. Velikosti obou Chlumů a malá vyvýšenina mezi nimi daly vzniknout i pověsti:

„To se prý kdysi dávno vsadila bába čarodějnice s čertem o to, kdo z nich za jednu noc nanosí větší kopec písku. Čert prý létal pro písek kamsi daleko a přinášel jej ve velkém plochém koši, kterému se říkalo opákla. Bába byla chytřejší. Čekala vždy, až čert odletí, a pak mu odnášela v zástěře to, co donesl, a sypala na svou hromadu. Čert se divil, že bába má hromadu větší, létal čím dál rychleji, ale nebylo mu to nic platné, bába ho vždy předstihla. Ovšem už ani bába nestačila písek přenášet, protože se čert vracel čím dál rychleji, a tak použila další lest. Měla prý s sebou kohouta a lucernu. Tu rozsvítila ještě před svítáním, kohout zakokrhal a čert, který se právě vracel s opálkou plnou písku, poznal, že sázku prohrál. Ve zlosti hodil opálku na zem mezi oba kopce a vznikl tak malý kopec mezi oběma Chlumy, tzv. Opálka.“

POPIS TRASY ( je dobré mít u sebe mapu trasy):

Oblast kolem Chlumů máme z dřívějška už docela proběhanou, takže jsem se rozhodli letos vytvořit trasu, která bude i pro další roky stejná. Startuje jako vždy v místní části Obory Huť Sv. Antonie. Po červené k rozcestníku Pod Malým Chlumem na zelenou vlevo. Asi po 200 m značku opustíme a odbočíme po kraji pole vlevo. Doběhneme na křižovatku mnoha lesních cest a musíme vybrat tu správnou. Není to cesta přes vrchol, není to cesta kolem hlavy lva, je to ta uprostřed. Doběhneme k bývalému lomu na úpatí Velkého Chlumu a kolem remízku se napojíme na Archeologickou stezku Bořitova. Po stezce oběhneme okruh a v Bořitově se napojíme na zelenou značku. Ta nás kolem reliéfů Rolínka přivede až na vrchol.